Enseignante-Chercheure en sciences de gestion
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Etat des lieux des motivations, freins et pratiques associés à la mise en place de l’information CO2 pour le transport routier de fret en France : une approche qualitative,
- Type de publi. : Autre publication
- Date de publi. : 01/10/2015
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Auteurs :
Elodie Kacioui-MaurinGisele Mendy-BilekNathalie Fabbe-CostesChristine RoussatJacques JaussaudKarim MachatTouratier NathalieArnaud Bilek
Fiche détaillée
Etat des lieux des motivations, freins et pratiques associés à la mise en place de l’information CO2 pour le transport routier de fret en France : une approche qualitative,
- Type de publi. : Autre publication
- Date de publi. : 01/10/2015
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Auteurs :
Elodie Kacioui-MaurinGisele Mendy-BilekNathalie Fabbe-CostesChristine RoussatJacques JaussaudKarim MachatTouratier NathalieArnaud Bilek
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Organismes :
Centre de Recherche sur le Transport et la Logistique
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Centre de Recherche sur le Transport et la Logistique
Centre de Recherche sur le Transport et la Logistique
LAboratoire d'Economie Publique
Résumé : Cette recherche s’intéresse aux conséquences de la mise en place de l’information CO2 Transport pour les entreprises de transport routier de marchandises, à son impact sur l’évolution des pratiques intra et inter-organisationnelles dans la chaîne logistique. Les systèmes sociaux souffrent très souvent de la résistance à la mise en place de dispositifs règlementaires. Pour beaucoup de chercheurs, la solution réside dans la capacité à analyser le système dans son ensemble et comprendre comment différentes actions et décisions sont connectées et interagissent entre elles. La théorie dynamique des systèmes, créée au MIT dans les années 50 par Jay Forrester, est utilisée aujourd’hui pour aider à mieux comprendre la structure et les dynamiques qui existent dans les systèmes complexes comme notamment les chaînes logistiques, et permet d’identifier les pratiques et actions à entreprendre afin d’assurer une amélioration durable des démarches en place. Avec une vision très holistique des chaînes logistiques, l’objectif de cette recherche sera de proposer un modèle reposant sur la théorie dynamique de systèmes capable d’identifier les facteurs clés de succès et les freins associés à la mise en place du décret 2011-1336. La modélisation et la simulation du système en place permettra, à partir de différents scénarii envisagés, d’identifier les actions à entreprendre afin de favoriser à long terme l’implication forte des différents acteurs nécessaires au succès du dispositif en place.
Source
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The relevance of collaboration in a BtoB context on environmental practices and Carbon Emissions Reduction
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2015
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Auteurs :
Gisele Mendy-BilekN. Touratier
Fiche détaillée
The relevance of collaboration in a BtoB context on environmental practices and Carbon Emissions Reduction
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2015
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Auteurs :
Gisele Mendy-BilekN. Touratier
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Organismes :
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Source
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The value of Carbon footprint information into supply chain management : the case study of freight transport sourcing
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2014
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Auteurs :
Arnaud BilekGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
The value of Carbon footprint information into supply chain management : the case study of freight transport sourcing
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2014
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Auteurs :
Arnaud BilekGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
LAboratoire d'Economie Publique
Centre d'Analyse Théorique et de Traitement des données économiques
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Centre de recherche et d'études en gestion
Source
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Performance implications of sustainable supply chain in food industry: An empirical study
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2012
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Auteurs :
Arnaud BilekGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
Performance implications of sustainable supply chain in food industry: An empirical study
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/01/2012
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Auteurs :
Arnaud BilekGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
LAboratoire d'Economie Publique
Centre d'Analyse Théorique et de Traitement des données économiques
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Centre de recherche et d'études en gestion
Source
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Information to share in supply chains dedicated to the mass production of customized products for decentralized management
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 31/01/2011
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
Information to share in supply chains dedicated to the mass production of customized products for decentralized management
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 31/01/2011
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
Institut de Recherche en Gestion
Centre de Recherche en Gestion
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Résumé : In an upstream supply chain dedicated to the mass production of customized products, decentralized management can be an efficient and effective method in a steady state in which stochastic characteristics of customers' demands remain stable. However, this is possible only if all echelons that precede the final assembly line use periodic replenishment policies that restrain the stockout risk to a low predetermined probability. The safety stocks' levels are more difficult to define for alternative or optional parts, as well as the components they use, whose demands are weighted sums of random variables, affected by several random factors and organizational constraints. The factors and constraints to consider are not the same for supplied and produced components. The random demand of a component depends on the demand of alternative or optional parts mounted in the final product, through a double transformation involving the bill of materials explosion, which is at the origin of the weighted sum of random variables, and time lags. In the steady state, the knowledge of the probability distribution of that random variable allows for the determination of safety stocks that decouple the management of upstream supply chains. Progressive changes in the steady state require periodic and progressive adaptations of the safety stocks that do not directly depend on the final demand knowledge.
Fichiers liés :
cahier_302.pdf
Source
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The information to share in upstream supply chains dedicated to mass production of customized products for allowing a decentralized management
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 24/06/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
The information to share in upstream supply chains dedicated to mass production of customized products for allowing a decentralized management
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 24/06/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
Institut de Recherche en Gestion
Centre de Recherche en Gestion
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Résumé : In an upstream supply chain (USC) dedicated to the mass production of customized products, decentralized management is possible and performing in the steady state, if all the links that precede the final assembly line use periodic replenishment policies. These policies require appropriate safety stocks of alternative or optional components. To achieve such performance in the real world, the supply chain must identify the source of any changes. Unexpected fluctuations in the production of USC plants suggest a bullwhip effect, yet most studies of the bullwhip effect fail to consider build-to-order supply chains. A double transformation of available information, derived from bill of materials explosions and time lags, is required to restore steady-state performance. It then remains to detect and quantify changes and, if a build-to-order strategy of alternative components is possible, use decision rules that are robust to such changes.
Fichiers liés :
cahier_296.pdf
Source
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The Value of Information Sharing in a Build-to-Order Supply Chain
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/05/2010
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Auteurs :
Gisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
The Value of Information Sharing in a Build-to-Order Supply Chain
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 01/05/2010
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Auteurs :
Gisele Mendy-Bilek
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Organismes :
Centre de recherche et d'études en gestion
Source
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The Right Information to Share in the Upstream Supply Chain Dedicated to the Mass Producution of Customized Products for Allowing a Decentralized Management
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 14/04/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
The Right Information to Share in the Upstream Supply Chain Dedicated to the Mass Producution of Customized Products for Allowing a Decentralized Management
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 14/04/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
Institut de Recherche en Gestion
Centre de Recherche en Gestion
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Source
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The Causes and Determination of Safety Stocks in the Upstream Supply Chain Dedicated to the Mass Production of Customized Products
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 14/04/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisGisele Mendy-BilekVincent Giard
Fiche détaillée
The Causes and Determination of Safety Stocks in the Upstream Supply Chain Dedicated to the Mass Production of Customized Products
- Type de publi. : Communication dans un congrès
- Date de publi. : 14/04/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisGisele Mendy-BilekVincent Giard
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Organismes :
Institut de Recherche en Gestion
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Centre de Recherche en Gestion
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision
Source
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The causes and determination of safety stocks in upstream supply chains for mass production of customized products
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 17/02/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
Fiche détaillée
The causes and determination of safety stocks in upstream supply chains for mass production of customized products
- Type de publi. : Pré-publication, Document de travail
- Date de publi. : 17/02/2010
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Auteurs :
Carole CamisullisVincent GiardGisele Mendy-Bilek
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Organismes :
Institut de Recherche en Gestion
Centre de Recherche en Gestion
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Résumé : In an upstream supply chain dedicated to the mass production of customized products, many sources create production instability: the level and structure of production in the final assembly line, variability of lead times, quality issues, packaging and loading constraints on transportation, demand anticipation, and the synchronization of the flows of components sent, received, and produced. For periodic replenishment systems, each member of the supply chain must have two different safety stocks to prevent some sources of fluctuations: a safety stock of produced components to meet the demand of downstream links and a safety stock of supplied components to ensure its own production. Procedures must take the organizational framework of information and products exchanges into account. The relevance of supply and production rules depends on the relevance of structural information broadcast along the supply chain.
Fichiers liés :
cahier_295.pdf
Source
Directrice Collège universitaire EEI (Études Européennes et Internationales)